dinsdag 10 juli 2007

Boek: Le Canard de Julie


Titel: Le Canard de Julie
Auteur(s): Julie Andrieu
Uitgeverij: Marabout
ISBN: 2-50104017-1
Taal: Fr
Gekocht bij: Een kookboekenwinkel, Nice, France
Website: http://www.julieandrieu.com/









De titel verklapt het al een beetje... in dit boek draait het om de eend.
Tijdens mijn laatste bezoek aan Frankrijk (als je een op-en-neer tochtje om wijn te kopen niet mee telt) kwam ik dit boek tegen en er ging een wereld voor me open. Wat een gaaf boek en wat is die Julie toch een leuke vrouw.
In Frankrijk is ze zeer bekend en heeft ze o.a. een televisieprogramma. Verder heeft ze een column in het blad van de Thalys. Naast dit boek heeft ze bijvoorbeeld ook boeken geschreven over culinair koken voor baby's en peuters. Daar is wel een markt voor in NL, lijkt me. Op mijn advies heeft een bevriende uitgever meteen contact opgenomen met haar uitgeverij om te kijken of de boeken in NL uit te geven waren. Helaas zijn ze er niet uitgekomen. Jammer, want ik geloof er echt in.
Maar goed, het boek. Een schitterend groot formaat en echt een mooi boek. Mooie fullcolour foto's en hele fijne recepten. Leuke fotoreportages van Julie op de markt, Julie in de keuken, Julie bij de boerin (haha, er zit een veertje in mijn haar!), etc.
De recepten varieren van klassiek tot hip en de bijhorende foto's nodigen zeker uit tot koken. Enkele recepten: Soep van morilles en eend in een uitgeholde gepofte aardappel, ravioli van foie gras met truffelcreme, vijgentaartjes met foie gras, pannacotta van foie gras en nog veel meer.

Kopen dit boek! Als de Franse taal een probleem is toch nog maar even wachten tot een uitgever is gevonden die hier geld in wil steken. Volgens mij een kwestie van tijd.

1 opmerking:

Paola Westbeek zei

Hallo Maarten,

Dit lijkt me echt iets. Ik ben gek op de Franse keuken...en op Frankrijk... so I'll check it (her) out!

Groetjes!
paola

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!