vrijdag 20 juli 2007

Nu in de cd speler: Jane Moneheit - Surrender

Laat ik meteen maar toegeven dat ik enigszins bevooroordeeld ben: ik ben gek op Jane Monheit! Ik heb al haar cd's en ben het afgelopen jaar al in oktober begonnen met het draaien van haar kerst cd van een jaar eerder en dat was alleen omdat ik het te somber vond om hem in de zomer al te draaien!
Voor mij staat ze gelijk aan Stacey Kent, iets daar onder komt Diana Krall: allemaal fantastische Jazz zangeressen. Ook allemaal met een muzikant getrouwd, waarvan Monheit en Kent met een bandgenoot, maar dat is een ander verhaal.

Op haar nieuwste cd gaat Monheit, net als Frank Sinatra veertig jaar geleden met Antonio Carlos Jobim, op de Braziliaanse toer. Van Jobim covert ze twee nummers op deze cd, namelijk So Tinha De Ser Come Voce" en "Caminhos Cruzados". Toots Tielemans doet ook een nummer mee op deze cd en is te horen op "Caminhos Cruzados". Het resultaat is een easy listening-achtige cd met veel bossanova-ritmes.

Helaas is dit haar zwakste album tot nu toe.
Het liefst hoor ik haar in swing en dat gebeurt niet op dit album. Dit is wel echt soft en komt ongeinspireerd over. De arrangementen zijn niet vernieuwend en dat is wel eens anders geweest bij de band van Monheit. Hopelijk even een tussendoor cd die hoort bij een switch van platenlabel: Monheit ging van Sony naar Jazzlabel Concord.
Jammer, want ze kan zoveel meer.

Voor de mensen die haar niet kennen... begin met het kopen van haar eerdere cd's: begin met Never Never Land, koop The Season voor kerst (en zet 'm op in november), koop daarna Taking a chance on love, gevolgt door Live at The Rainbow Room en daarna Come Dream with me. Tegen die tijd heeft ze zoveel krediet bij je, dat je ook Surrender kan kopen!

Hieronder wat beelden van Jane Monheit in actie!

Taking a chance on love


Please be kind


Cheek to Cheek

Geen opmerkingen:

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!