maandag 16 juli 2007

Boek: Osterie & Locanda d'Italia



Titel: Osterie & Locanda d'Italia
Ondertitel: A guide to traditional places to eat and stay in Italy
Auteur-(s): Diversen
Uitgeverij: Slow Food Editore
ISBN: 88-8499-114-5
Taal: Eng
Gekocht bij: Steven Sterk, Utrecht



Ik zag dit boek liggen en heb het, mede met oog op mijn vakantie naar Toscane in september, meteen gekocht. Eén of twee pagina's bekeken en ik was er uit. Soms heb je dat. Nou spaar ik kook- en culinair gerichte boeken, maar ik ben toch nog kieskeurig: ik doe maar weinig miskopen. Wel heb ik veel boeken die in de kast belanden om vervolgens jaren niet meer aangeraakt te worden... tot ik ze herontdek.
Het boek Osterie & Locanda d'Italia gaat zeker geen kans krijgen om stof te verzamelen. Ik ben nu al onderzoek aan het doen voor de vakantie.

In het boek worden, volgens de redactie, de beste eet- en slaapgelegenheden van Italie besproken in 1150 pagina's. Eigenlijk een alternatieve Michelingids, met slapen erbij en de filosofie van Slow Food, die het opneemt tegen standaardisatie en voor o.a. traditionele (streek) producten en het cultureel- en agrarisch erfgoed.
De indeling is simpel: het boek is opgebouwd in hoofdstukken per provincie. De diverse steden en dorpen in deze provincies staan op alfabetische volgorde.
Per stad/ dorp worden er slaap- en eetgelegenheden beschreven. Ik gebruik bewust niet de woorden 'hotel' en 'restaurant' want er zijn meer varianten: naast hotels heb je ook bed & breakfasts en vakantieboerderijen en naast restaurants ook traiteurs en wijnwinkels (enotheken).
Per adres kan er aangegeven zijn of de locatie het slow food-stempel draagt, of bekend staat om zijn goede wijn of kazen.

Het resultaat is fantastisch: wat een topboek! Bij de slaapgelegenheden staat er, naast naw-gegevens, faciliteiten en kosten, een beschrijving van de omgeving, het pand en evt de keuken. Bij de eetgelegenheden worden menu's en eetervaringen besproken en soms wordt de specialiteit van een locatie besproken.
De redactie heeft zijn best gedaan om keuzes te maken. In een wereldstad als Florence staan er maar een handvol restaurants en nog minder hotels in. Dat zegt iets over hoe kieskeurig men te werk is gegaan.

Ik heb heel veel zin om dit boek te gaan gebruiken. Ik hoop dat het mijn verwachtingen waar maakt. Afgelopen week heb ik dit boek ook besteld (bij Amazon in Frankrijk) voor mijn schoonouders, die daar een huis hebben tussen Nice en Monaco en vaak de vlakbij gelegen grens met Italie oversteken. Ze zijn er nu en de volgende dag (14 uur na bestellen) hadden ze het al in huis. Ik ben benieuwd naar hun ervaringen!

Het is overigens interessant om meer te lezen over de Slow Food beweging en wat de achtergronden zijn. Hier een link naar de Internationale site; de Nederlandse site vind je Hier

Geen opmerkingen:

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!