maandag 9 juli 2007

Boek: Cook & Chemist



Titel: Cook & Chemist
Ondertitel: Smakelijke experimenten uit de moleculaire keuken voor iedere kookliefhebber
Auteur(s): Eke Mariën & Jan Groenewold, onder redactie van Bas Husslage
Uitgeverij: Karakter Uitegeverij
ISBN: 978 90 6112 915 8
Taal: NL
Gekocht bij: Bol.com
Website: www.cookandchemist.com


De moleculaire keuken is sterk in opkomst en veel mensen proberen hier nu op in te haken. Het wachten is op een sateetje met pindasausschuim bij je plaatselijke eetcafé.
Hoewel het boek absoluut met kennis van zaken geschreven is (dat zie je), doet het me niets. Ik vind het geen mooi boek en het nodigt mij niet uit om aan het koken te gaan. De vormgeving had een stuk gelikter kunnen zijn en de recepten zijn aardig, maar spreken niet tot de verbeelding.
Heston Blumenthal heeft in zijn boek 'In Search of Perfection' volgens eigen zeggen perfecte versies gemaakt van populaire Britse gerechten zoals Fish and Chips en Roast Chicken. Misschien was dat voor de makers van dit boek een leuke insteek geweest: hun vakmanschap laten zien door nieuwe versies te maken van Hollands klassiekers, bijvoorbeeld boerenkoolschuim, zuurkoolmayonaise, rookworstijs, etc.

Liefhebbers van dit genre moeten 'Harold MacGee-Over eten & koken' eens kopen. Dat is een must-have.

Geen opmerkingen:

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!