maandag 9 juli 2007

Boek: In Search of Perfection



Titel: In Search of Perfection
Ondertitel: Reinventing Kitchen Classics
Auteur(s): Heston Blumenthal
Uitgeverij: Bloomsbury
ISBN: 0-7475-8409-5
Taal: ENG
Gekocht bij: American Bookstore, Den Haag
Website: www.thefatduck.co.uk





Gaaf boek van de god van de moleculaire keuken: Heston Blumenthal. Deze 3-sterrenkok heeft dit boek uigebracht als begeleiding van zijn BBC-serie: "In search of perfection", waarin hij op zoek gaat naar de perfecte bereidingswijze van een aantal 'Britse' keukenklassiekers, zoals Roast Chicken, Fish and Chips, Bangers and Mash, de o-zo Britse Pizza en zelfs Spaghetti Bolognese.
Blumenthal gaat op zoek naar de perfecte ingrediënten en de perfecte bereidingswijze. Bij Roast Chicken en Roast Potatoes bijvoorbeeld, test hij samen met een panel van deskundigen en geleerden een groot aantal aardappelsoorten, om uiteindelijk de perfecte aardappel voor Roast Potatoes te kiezen.
In het boek gaat hij nog dieper op de zaken in. Af en toe heeft het wat weg van Harold MacGee - Over eten en koken: het gaat in op scheikunde, geschiedenis, voedingsleer, opmaak, etc. Erg interessant om over te lezen. Een verschil is dat er in het laatstgenoemde boek geen recepten staan.
Bij de behandeling van Cook&Chemist schreef ik al dat dit onderwerp momenteel erg hot is. Het verschil tussen mensen als Blumenthal en Ferran Adrià van El Bulli aan de ene kant en de na-kokers aan de andere kant is de waarom-vraag... zij doen dit niet vanuit het volgen van trends, maar puur vanuit een jongensachtige nieuwsgierigheid en koppigheid. Die lol haal ik er in ieder geval uit.

In search of perfection is niet een boek voor iedereen. De weinige recepten die er in staan, zijn voor de meeste mensen niet de moeite waard om te koken. De Roast Chicken is bijvoorbeeld een paar dagen onderweg voor ze op het bord ligt. In de tussen tijd is er een koudwaterbad, een zoutoplossing en een aantal uren in de oven op lage temperatuur aan vooraf gegaan.
In de kast van een liefhebber/ verzamelaar mag dit boek niet ontbreken: een mooie combinatie van kookkunst en wetenschap.

4 opmerkingen:

Berbera zei

Beide delen lagen van de week bij de Slegte in Den Haag. De kip heb ik niet geprobeerd. Wel op tv gezien wat er aan vooraf gaat. In deel 2 staat de perfecte hamburger. Iets haalbaarder dan de kip dacht ik. De puinhoop in de keuken achteraf wees op wat anders:)

Maarten le Noble zei

Leuk! Wat helemaal fantastisch is, is zijn programmaserie 'Feast'. Hierin maakt hij in een thema het perfecte diner. Dus met kerst een voorgerecht met wierook, mirre en goud! Ik download ze elke week. Niet in NL op TV... helaas!

Maarten le Noble zei

Net op je site geweest, Berbera... Schitterende foto's... kan ik als goedbedoelende amateur nog veel van leren!

Berbera zei

Dankjewel Maarten. Is Feast een Channel 4 serie? Ik zal eens bij de programma's gemist kijken.

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!