woensdag 11 juli 2007

Boek: De basis, het product en het gerecht in de Homarusbox



Titel: De basis, Het product en Het gerecht
Auteur(s): Filip Verheyden en fotograaf Tony Le Duc
Uitgeverij: Homarus
ISBN: 90 7769 585 0
Taal: NL
Gekocht bij: De kookboekwinkel, A'dam






De basis, het product en het gerecht, oftewel de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Drie schitterende boekjes van culinair journalist Filp Verheyden en culinair fotograaf Tony le Duc. Met hun zwarte kaft met gouden letters en goud op snee alledrie samengepakt in de beperkt verkrijgbare Homarusbox lijkt het of je de bijbel voor je hebt liggen. In wezen is dat ook zo: een bijbel vol culinaire kennis. Deze drie boeken zijn de eerste uitgaven van de nieuwe uitgeverij Homarus, die bovengenoemde heren zijn gestart om in eigen beheer deze boeken (en hopelijk andere) uit te geven.
Het resultaat mag er wezen en zo mooi als het uiterlijk van het boek is, zo simpel is de binnenkant: op de linker pagina simpele tekst zonder opsmuk en op de rechterpagina paginavullend een enkele foto. Maar wat voor foto's! Het gros is op de lichtplaat gemaakt en dat geeft een simpel, maar schitterend opgemaakt resultaat. Je kan zien dat het de heren echt om de producten gaat en hierdoor spat de liefde ervoor van de pagina's: terug naar de essentie van het koken!

In de basis wordt stilgestaan bij kooktechnieken. Hoe kook je een artisjok, hoe maak je sabayon, wat is pocheren en hoe snijd je en julienne? Dit zijn natuurlijk maar enkele voorbeelden, want er staat nog veel meer in. Ook de moderne keuken komt aan bod in de vorm van vacuümkoken en o.a. een gelei van zeewater.

In het product worden alle mogelijke producten besproken. Er worden bereidingadviezen gegeven mede als tips over in welk seizoen de producten te kopen en waar op te letten bij de aanschaf. Begeleid door schitterende foto's komt de hele groothandel langs: van morille tot tuinboon en van kikkererwt tot lamsbout. Achterin nog een mooi overzicht van alle productgroepen met kleine foto's van de producten als geheel met eronder de paginanummers waar de producten beschreven staan. Dat kan, mocht je bijvoorbeeld niet weten hoe een pompoen er uit ziet, nogal handig zijn aangezien op pagina 136 een pompoensoep wordt getoond en niet een pompoen.

Het gerecht, tenslotte, is een klein kookboekje van een dikke 300 1/4 A4 pagina's. Er staan voor mij geen nieuwe dingen in, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Een erg internationale verzameling van recepten variërend van Blinis met zure room en kaviaar tot erwtensoep. Ook veel Aziatische gerechten. Ziet er mooi uit, maar ik denk niet dat ik hier ooit uit ga koken. Dat zegt overigens niets want dat doe ik zelden uit kookboeken: ik gebruik ze meestal als bron van inspiratie.

Alledrie de boekjes zijn de moeite van het kopen waard en zeker in de vorm van de verzamelbox een must om te hebben. Ook leuk om cadeau te doen, trouwens.
Ik hoop dat ze bij Homarus doorvaren op deze koers, zodat ik mijn boekenkast kan vullen met nog meer culinaire bijbels!
Overigens heb ik deze set al begin december voor mijn verjaardag gekregen van mijn vrouw, maar toen was hij uitverkocht. Uiteindelijk kwam ze hem onlangs tegen in Amsterdam en kreeg ik hem alsnog... toch nog 1e druk!

1 opmerking:

Anoniem zei

lache, via mijn blog kom ik op jouw blog! Ik sta nu in de Apple Store on Fifth bij Central Park. Wordt er erg hebberig van.De iPhone is geweldig, maar ga m niet kopen (abonnement is te duur).
Take care en groeten aan Claar en Julie

JP

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!