donderdag 9 augustus 2007

Boek: The Silver Spoon

Titel: The Silver Spoon
Auteur-(s): Diversen
Uitgeverij: Phaidon
ISBN: 0 7148 4467 5 (UK Edition)
Taal: Eng
Gekocht bij: Broese, Utrecht









Vorig jaar trouwde mijn goede vriend Bart en aangezien hij ook dol is op koken, moest ik natuurlijk een toepasselijk cadeau geven. The Silver Spoon, die met recht een bijbel genoemd mag worden, had ik toen zelf al een tijdje in mijn bezit. Aangezien zij ook in de kerk trouwden leek dat mij wel een mooi thema: een bijbel bij een huwelijk in een kerk, maar dan wel mijn bijbel! Dat was ongeveer de strekking van de tekst die ik op de eerste pagina gezet heb.
Dit is overigens niet mijn enige kookbijbel, wat me dus een soort culinaire polytheïst maakt. Echter, als het op Italië aankomt is dit (samen met de Artusi, die ik later nog zal behandelen) wel het boek.
Sinds 1950 is dit boek al in Italië te koop onder de naam "Il cucchiaio d'argento". In 1997 werd deze geheel herzien en vorig jaar dus in het Engels vertaald. Ik heb me laten vertellen dat er wordt gewerkt aan een Nederlandse uitvoering.
Wat is het? Een zeer compleet boek over de Italiaanse keuken met 1264 pagina's, die gevuld zijn met meer dan 2000 recepten en veel plaatjes en foto's. De foto's zijn overigens gemaakt door Jason Lowe, een bekende fotograaf die deels in Londen en deels in Florence woont. Het is echt een schitterende ode aan de Italiaanse keuken geworden, die redelijk de klassieke menustructuur in ere houdt.
De indeling is als volgt:
  1. Sauces, marinades and flavoured butters
  2. Antipasti, appetizers and pizzas
  3. First courses
  4. Eggs and frittata
  5. Vegetables
  6. Fish, Crustaceans and shellfish
  7. Meat and offal
  8. Poultry
  9. Game
  10. Cheese
  11. Dessert and baking
  12. Menus by celebrated chefs
De hoofdstukken en de daarbij horende recepten zijn overzichtelijk ingedeeld per verschillend hoofdingrediënt. Het hoofdstuk 'Vegetables' begint met een algemeen stuk over groenten en gaat vervolgens verder naar de asperge. Algemeen stuk over asperges, een zestal recepten en aan het eind een foto. Bij de vleeshoofdstukken staan mooie overzichtplaatjes van verschillende onderdelen van de dieren in het Engels en Italiaans (zoiets als dit). Reden te meer om dit boek mee te nemen naar Barberino val d'Elsa in Toscane, als ik daar in september 2 1/2 week zit met Claartje en Julie... kan ik mijn boodschappenlijstje van te voren vertalen.
De recepten zijn niet heel moeilijk, maar zijn vrij beperkt in uitleg, dus enige kennis is aan te raden. Sommige recepten zijn gewoon heel erg simpel, en dat is natuurlijk net wat de Italiaanse keuken zo geweldig maakt. Het gaat om de versheid en de smaak van de ingrediënten. Mini-uitjes in zijn geheel (kort) bakken, pancetta erbij, op het laatst salie en klaar. Dit wil niet zeggen dat alle recepten in dit boek zo kort en simpel zijn... zeker de vlees- en wildgerechten zijn vrij uitgebreid. Enkele mooie gerechten: Animelle al gratin con piselli (gegratineerde zwezerik met erwten), Anatra ripiena in salsa di rape (gevulde eend met saus van knolraap), Beccaccia al tartufo (houtsnip met truffel).
Een perfect boek om zaterdagochtend, voordat je naar de markt gaat om inkopen te doen omdat er vrienden komen eten, inspiratie in op te doen. Dit boek is een must voor iedereen die van Italië houdt, van Italiaans eten houdt en/ of van koken houdt of die graag een mooi cadeau geeft aan iemand. Kopen... in mijn webwinkel!!!



1 opmerking:

Anoniem zei

Dit boek verschijnt op 28 september in het nederlands

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!