zondag 12 augustus 2007

Eten: Zaterdag 11 augustus

Zaterdag kwamen Marije en Bart Jan eten, goede vrienden die we alweer een tijdje niet hadden gezien. Met hen is het altijd lang tafelen en erg hard lachen. In de ochtend heb ik het menu verzonnen, wijn uit de kelder gehaald en wat boodschappen gedaan. Het menu bewust zo gemaakt dat ik niet de hele dag in de keuken moest staan. Als voorbereiding heb ik eigenlijk alleen de perzikken geblancheerd, ontveld en ontpit en de rest tijdens de borrel en het tafelen gedaan. Na de lunch zijn we er met de bolderkar op uitgegaan naar het park, Julie heeft heerlijk gespeeld in de speeltuin en om een uur of vijf waren we thuis. Marije en Bart Jan kwamen om zes uur en zo konden ze nog net Julie even meemaken voordat ze naar bed ging. Geborreld met Perrier Jouet.

Lunch: tosti in de grillpan







Gegrilde courgette, aubergine, groene asperges en venkel. Alleen aangemaakt met een mooie scherpe extra virgine olijfolie en op smaak gebracht met wat peper en zout. Verder niets. Bij de voorgerechten dronken we een Saint Bris 2005 uit de Bourgogne, in tegenstelling tot het gros van de witte Bourgognes geen chardonnay, maar sauvignon.





Recept van Gorden Ramsey: bietjes bakken in een beetje olijfolie en afblussen met balsamico en in laten koken. Serveren met roquefort en geroosterde sesamzaadjes.






Gamba's uit de wok met citroen en knoflook met een crème van artisjokken en gehakte peterselie.







Tarte Tatin van tomaat. Gedroogde tomaten op olie van goede kwaliteit uit laten lekken en aanmaken met balsamicostroop (ingekookte balsamico met honing). Bodem is van bladerdeeg, uigestoken met een gekartelde steker. Aangezien je deze moet afbakken in de oven, kan je alles van te voren al klaar zetten.





Verse Pappardelle met marsala, salie, room, pancetta en kalfsoester.
Ik ben niet zo tevreden over de 2e foto.















Ok... deze heb ik inderdaad al een keer eerder gemaakt, maar zoals gezegd had ik zin om het mezelf relatief makkelijk te maken. Deze perzikken zijn zo lekker en eenvoudig! Pannetje opzetten met suiker en water met een schoongeschrapte vanillestok. Perzikken blancheren, schil er af en ontpitten. De halve perzikken in een bak plaatsen en overgieten met muscat de beaumes de venise. Toevallig nog een halfje Cotes de Bordeaux Saint Macaire liggen, dus die gebruikt. Kokend suikerwater over de perzikken gieten en laten afkoelen in de ijskast. Dit maak ik altijd lang van te voren (de avond ervoor of de ochtend voor het diner). In de Kitchenaid klop ik mascarpone op, zonder iets toe toevoegen. De perzikken serveer ik met een laagje vocht/marinade en een quanelle mascarpone. Moscato d'Asti van Scrimaglio er bij gedronken.

Geen opmerkingen:

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!