zondag 28 oktober 2007

Vakantie in Toscane

We vlogen op Pisa, waar de huurauto klaar stond. Voor de eerste nacht had ik een agriturismo uitgezocht in het rode boekje van Slow Food. Was een uurtje rijden van het vliegveld en campingbed was aanwezig, dus prima. De geitenboerderij bevond zich in een soort maanlandschap: de oogst was al een tijdje binnen en de heuvels waren droog met grote kleibrokken. De locatie was goed verzorgd. Weliswaar niet heel luxe en nieuw aangekleed, maar wel schoon. Na een borrel in de tuin met huisgemaakte kazen, zijn we aangeschoven voor het eten aan een lange tafel met de andere gasten. Doordat het nogal een bont tableau aan nationaliteiten was (gelukkig geen NL.. je bent wel op vakantie tenslotte), werd er niet echt gepraat met elkaar. Nog een poging gewaagd om met de Franse buren te praten, maar dat was niet heel spannend. Het eten was prima en werd geserveerd op grote schalen. Allemaal zelf verbouwd en in de Slow Food-traditie.

De volgende dag vertrokken we naar ons huisje. Omdat we nog wat tijd te doden hadden (konden pas na 13.00 uur in het huis) zijn we eerst naar San Gimignano geweest, wat op de route lag. Erg toeristisch maar leuk om even gezien te hebben.

De natuur in de Elsa vallei was van een hele andere aard dan wat we de eerste dag gezien hadden. Heel erg groen en overal wijngaarden met dikke trossen druiven, die op knappen stonden.
Ons appartement lag op een heuvel en was omringd door olijfgaarden en wijngaarden. Tenuta La Cipresseta is een echte aanrader. Weliswaar niet goedkoop, maar wel goed verzorgd en extreem schoon. Gelukkig was hier voor ons een campingbedje en een eetstoel aanwezig, zodat we daar in ieder geval niet mee hoefden te sjouwen.
De eigenaresse, Rosita, was een lieve en gastvrije mevrouw die nergens moeilijk over deed. Ook niet toen onze onderburen (Walen) klaagden over de overlast die Julie kennelijk veroorzaakte. Na een paar dagen waren deze mensen gelukkig weg en kwamen er mensen met kleine kinderen voor in de plaats.
Op het terrein was ook een zwembad aanwezig en een grote vaste barbecue en een schuur vol brandhout. Meerdere avonden heb ik het hoofdgerecht klaar gemaakt op eigen vuur en dat is natuurlijk heerlijk.
Een aandachtspunt voor dit soort huisjes blijft voor mij altijd de keuken. Slechte tefal-pannen vol krassen, etc. Voor de zekerheid al een eigen koksmes en officemes meegenomen, omdat je ook op vakantie natuurlijk met goede messen wilt werken! Lijkt me een gat in de markt om huisjes te gaan verhuren gericht om mensen die graag koken: goed fornuis, goede pannen, goede messen en snijplanken. Lijkt me heerlijk!

Barberino Val d'Elsa is een stadje met zo'n 3500 inwoners, verspreid over een paar heuvels. Het ligt midden in een natuurgebied, maar toch enkele minuten van de snelweg van Siena (30 km) naar Firenze (35 km), waardoor het goed te doen is om hier tochtjes naar te maken. Ook veel leuke dorpjes in de buurt om naar toe te gaan. Meestal gingen we tussen de middag ergens lunchen en aten we 's avonds thuis. Julie kon dan in haar eigen bedje slapen en wij konden allebei drinken! Er zijn goede restaurants in de buurt en twee grote supermarkten om zo'n 10 minuten afstand. Wij zaten ongeveer een kwartier rijden van het dorp zelf.
Na twee weken hebben we nog één dag in Pisa overnacht om vervolgens weer terug naar huis te vliegen.

Anoniem zei

Wat een leuke blog over vakantie.
Ik heb hem onder mijn favorieten gedaan, kom zeker vaker terug.

Toffe site !
Ik heb ook interesse in je ervaringen op Tenuta La Cipresseta.
Kan je me even mailen ?
verschuren.ilse@gmail.com

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!