dinsdag 30 oktober 2007

Uit eten in Toscane: Cantinetta del Nonno

Op een dag waren we op de markt in San Casciano Val di Pesa. Dit bleek een heel erg leuk dorp te zijn met veel leuke winkels en goede restaurants. De volgende dag terug gegaan om te eten bij Cantinetta del Nonno, een leuke enotheek met een mooie eetkaart en een super wijnkaart. De kaart was geheel in het Italiaans, dus het was even puzzelen. Gelukkig had ik Il Menu bij me en dan kom je een heel eind... als je de tijd krijgt. Later de kaart (kopietje van handgeschreven menu) mee gesnaaid en thuis gezien dat het nog lekkerder had gekund!
Deze was niet helemaal lekker uit de vertaling gekomen bij mij. De puree van tuinbonen was een soort erwtensoep met truffelolie en parmasan. Wel erg lekker, maar een beetje heftig op een warme dag. Wel mooie pure smaak gecreëerd met zo weinig ingrediënten.





Claar had een bruscetta met verse tomaat als voorgerecht: een typisch Toscaanse evergreen en werkelijk op ALLE kaarten terug te vinden. Kost natuurlijk ook helemaal geen tijd, moeite en geld om dit te maken. Oud brood, tomaat, knoflook en olijfolie! Variant hierop (ook op alle kaarten) de kippenleverpaté! We kwamen ook wel wat orinelere bruscetta's tegen: erwtenpuree met mozzerella en ricotta met gegrilde pancetta, om er twee te noemen.






Grappig dat bij de meeste restaurants je echt alleen het vlees (of vis) krijgt dat je hebt besteld, zonder garnituur. Wist ik niet. Mooi hoe simpel het kan zijn. Dit waren twee ongelofelijk lekkere (hoog op smaak met veel knoflook) worstjes van de grill.







Als bijgerechten hadden we aardappels uit de oven, een bonensalade en een groene salade. Als nagerecht had Claar de lekkerste tiramisu ooit (dat zegt ze wel vaker...) en ik een caramelpudding met peer. Leuke tent... als je ooit in de buurt bent zeker het omrijden waard.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk al die Toscaanse recepten. We hadden elkaar nog tegen kunnen komen, ik woon namelijk in Florence.
Ik heb me helemaal op de authentieke Italiaanse keuken gestort en zet de recepten op mijn website.

Maarten le Noble zei

Ben ik ook nog een paar keer geweest! Bedankt voor je reactie...ik zal jouw site ook eens bekijken!
Lijkt me heerlijk om in Florence te wonen!

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!