woensdag 12 december 2012

Boek: Het Franse Brasserie Kookboek

Titel: Het Franse Brasserie Kookboek
Auteurs: Daniel Galmiche

Uitgeverij: Kosmos
ISBN: 978-90-215-5087-9
Taal: NL


Ik weet niet wat het is met (Franse) Brasserie kookboeken, maar ik koop ze. Allemaal. Nou ja, bijna allemaal.

Wellicht heeft het te maken met mijn jeugd en de manier waarop ik koken en eten heb leren waarderen. Van oudsher allemaal nogal Frans georiënteerd, natuurlijk. Zeker in Nederland. Misschien komt het door het feit dat mijn gedachten bij het zien van al die klassieke gerechten zoals rillettes, cassoullet en moules marinieres afdwalen naar memorabele lunches en diners uit het verleden. Parijs, Metz, Lyon of de tientallen keren bij de Bistrot de la Place in Den Haag (doet niet onder voor een avond in Parijs).
Pastis in Den Haag is ook leuk, trouwens. 

Feit blijft dat de Franse brasseriekeuken één van de mooiste keukens is die ik ken. Alles zit er in: de Franse cultuur, geschiedenis, de streken, seizoenen, de wijnen, de Franse (voormalige) koloniën en hun invloeden. Prachtig!

Zo ook dit boek van Daniel Galmiche, die zijn opleiding deels volgde bij Michel Roux. -Kan nooit kwaad- Nu chef met ster, veel op Britse tv en boegbeeld van koken met Panasonic. Op het oog niets nieuws aan dit boek, maar als je wat beter kijkt zie je toch een modernere Franse keuken. Minder zwaar, minder calorieën en aangepast voor thuisgebruik. Ook zijn er duidelijk Italiaanse invloeden te bespeuren. Pancetta, Risotto, gegrilde plakken courgette met olijfolie, etc. Heeft vast iets met zijn vrouw te maken, die half Italiaans is.

Leuk boek. Mooie foto's. Aanrader!


Hieronder nog een filmpje van de chef in actie bij Saturday Kitchen

Geen opmerkingen:

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!