donderdag 9 oktober 2014

Pastei & Paté - Stephane Reynaud

Pastei & Paté, Recepten van het Franse Platteland
Auteur: Stéphane Reynaud

Uitgeverij: Fontaine
ISBN: 978 90 5956 509 8
Taal: NL

Pagina's: 192

En wéér een boek van Stéphane Reynaud... wat draait deze man toch een productie! Acht boeken in de laatste zeven jaar en ook nog uitbater zijn van een restaurant in Montreuil! (...dat een intens slechte website heeft... dat dan weer wel). Ook het nieuwste boek van deze slagerszoon uit de Ardeche is weer een Frans feest.

Nostalgie
De boeken van Reynaud roepen altijd in hoge mate een soort van nostalgie bij me op: heimwee naar het Franse platteland uit vervlogen tijden. Dat je in een Frans dorpje loopt waar de weekmarkt is neergestreken op het pleintje rondom het standbeeld van la Grande Guerre, geplaatst tussen kerk en Mairie in. Levende kippen te koop, mannen aan de rode wijn om tien uur in de ochtend. Dat soort werk.
Werkelijk al zijn boeken zijn zo intens Frans en zo heerlijk Bourgondisch dat ik alleen al door er doorheen te bladeren ik mijzelf al in Frankrijk waan.

Het boek
Stéphane Reynaud
Ook dit boek is weer een parel en net als zijn laatste twee boeken wat serieuzer van aard. Minder grappen, grollen en tekeningen, maar gewoon mooie foto's en prachtige recepten. Na zeventien pagina's deegrecepten en stap-voor-stap foto's om je te helpen bij het maken van brisee-, zand- en bladerdeeg volgen de recepten verdeeld over de categorieën Groenten en Paddestoelen, Gevogelte en Konijn, Vlees, Vis en andere zeedieren, Kaas en Zoet en met Fruit. Sommige recepten zijn kenmerkend voor een Franse stad of streek en dat wordt dan bij het recept vermeld. De mossel- en kokkelpastei uit le Crotoy roept herinneringen bij me op van een weekend een paar jaar geleden dat ik daar was en dit at. Heerlijk! 


(c) Marie-Pierre Morel
Foto's
De fotografie van Marie-Pierre Morel is ook in dit boek weer jaloersmakend goed. Werkelijk prachtige foto's, waarmee ze je naast trek ook het idee geeft dat je de gerechten zo van het papier kan pakken en kan eten. De overgrote meerderheid van Reynaud's vorige boeken zijn ook door haar gedaan.

Mooie weekenddagen in de keuken
Eerder deze week schreef ik over de afbakpatés van Madame Paté en dat die de moeite waard zijn om te proberen, zeker als je geen zin had om al die moeite te doen om zelf te bakken. Bij dit boek van Reynaud moet je WEL de moeite nemen, maar volgens mij is het dat dubbel en dwars waard. Kopen dit boek! Staat garant voor enorm veel mooie weekenddagen in de keuken met familie, vrienden en mooie flessen wijn.

Preview 
Via Google zag ik dat er in de Telegraaf al een paar recepten uit dit boek hebben gestaan. Heb je alvast een sneak preview! Kruidenpate met Hazelnoten, Cervelas en Croute, Kippenpastei met 30 knoflooktenen, Spinaziepastei en Bladerdeeg met Camembert met Appel

Ezelsoren: Bladerdeeg met camembert en Appel, Bladerdeeg met Schelpdieren (uit Saint Malo), Eendenpaté uit Tauzin, Paté met Wild Zwijn en Jeneverbessen (uit Sologne) en Zwezeriktaart uit de Jura.



Geen opmerkingen:

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!