dinsdag 23 september 2014

Haardplaat als achterwand bij fornuis

Enkele weken geleden waren we voor een feestje in een klein plaatsje (Chauvency-Saint-Hubert) in Lotheringen, waar toevallig dat weekend ook brocantmarkt was in het dorp. Heerlijk vind ik dat altijd, het spel om tussen de eindeloze stapels onverkoopbare zoldervoorraad te proberen wat moois te vinden.
Deze keer zijn we eindelijk weer eens geslaagd... We hebben een ijzeren haardplaat uit 1704 op de kop getikt! Onderzoek van het wapen leert ondertussen dat dit het wapen is van Leopopld I van Lotheringen. Ik vraag me de dan altijd af wat het verhaal is. Welke reis heeft dit object de afgelopen 300 jaar afgelegd voordat het bij mij kwam? Past hij niet prachtig als achterwand bij mijn Lacanche kachel?
Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!