zaterdag 10 november 2012

Boek: Koken

Titel: Koken
Auteur: James Peterson
Uitgeverij: Karakter Uitgevers
ISBN: 978-90-452-0088-0
Taal: NL


Steeds meer mensen genieten van koken. Vooral mannen. Als mannen een hobby oppakken, dan doen ze dat heel serieus: de beste apparatuur, de beste pannen, de beste messen. Geen compromissen, geen budget.

Er wordt ook veel gekookclubt en gekooklest door mannen. Het liefst met een groep vrienden. We maken geen eten meer klaar... we zijn thuiskok!

Wat me opvalt bij veel thuiskoks  -naast dat ze het bloedserieus nemen- is dat ze vooral trucjes leren... met een schuim van dit en een reductie van dat, maar dat de echte basiskennis ontbreekt. Welke kooktechnieken zijn er? Hoe houd je een mes vast? Welke snijtechnieken zijn er? Hoe maak je een goede saus? Hoe fileer je een vis? Hoe bind je een kip op? Hoe konfijt je een eendenbout? Hoe pas je geleerde technieken toe op andere ingrediënten en gerechten? Enzovoorts...

Al jaren heb ik het Handboek Kooktechnieken van le Cordon Bleu in de kast staan. Heel compleet en veel beter geïllustreerd dan mijn boek van de koksopleiding. Tot voor kort was dit het basisboek dat ik iedereen van harte aanraadde en dat ik meer dan eens cadeau heb gegeven aan vrienden. 
Daar is een heel mooi boek bij gekomen, namelijk 'Koken' van James Peterson. Peterson heeft een achtergrond als leraar en dat merk je. Met 540 pagina's, meer dan 600 recepten en technieken en ruim 1500 foto's (veel stap-voor-stap) is dit een heel compleet, modern en indrukwekkend boek geworden.  Zo leerzaam dat het bij geen thuiskok in de kast mag ontbreken en voor 19,95 EUR is het ook nog een koopje! In paperback... dat dan weer wel.

Uit je hoofd leren... ik kom je volgende week overhoren!


Geen opmerkingen:

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!