vrijdag 10 februari 2012

Boek: The Fabulous Baker Brothers

Titel: The Fabulous Baker Brothers
Auteur: Henry and Tom Herbert

Foto's: Chris Terry
Uitgeverij: Headline Publishing Group

ISBN: 978-0-7553-6365-0
Taal: Eng
Gekocht bij: Amazon UK
. Te koop in mijn webshop!!!

Dit boek is afgelopen maand op de markt gekomen als begeleider van een zes-delige serie op de Britse Channel 4. Henry en Tom Herbert zijn de vijfde generatie van een waar bakkersgeslacht en runnen nu samen het familiebedrijf. Tom is meesterbakker en runt de bakkerij en Henry is kok en runt de slagerij/ traiteur in het pand er naast.

Ik heb de serie met veel plezier gekeken en ik moet zeggen dat mijn bakkersvlam ook wel weer opgelaaid is door de serie en het boek. De broers gaan met erg veel lol en passie te werk en dat zie je ook in het boek. Alles zelf gemaakt met pure ingredienten. Alles wat in de oven kan maken zij klaar, met als motto 'Not a cupcake in sight'... Echte mannen, dus.

Wat ik minder geslaagd vond aan de serie was het item waar zij het in een pie-war tegen elkaar opnamen: een steeds wisselende, kritische jury beoordeeld elke week welke broer de beste pie had gemaakt. Dit leverde enkele mooie en puur engelse pies (Chicken and Leek, Shepherd's pie, etc) op, maar ook nogal wat ergenis bij mij als kijker. Dit zijn mannen van rond/ over de dertig die op een overdreven Engelse schooljongensachtige manier de strijd met elkaar aangaan. Eén aflevering leuk. Gelukkig was de rest van de aflevering steeds wel heel goed.
Wat jammer is dat de meeste pies uit de serie het niet naar het boek hebben gered. Wonderlijk. Gelukkig kan je die recepten op de site van Channel 4 vinden, samen met nog andere recepten uit de serie.

Wat vind je wel in het boek? Mooie broodrecepten, zoals Soda brood, Zuurdesem brood en Pitabroodjes. Uitgebreide instructies om je eigen zuurdesemkolonie te maken. Get-out-of-trouble chocolate cake. Doughnuts. Eggs Benedict (met spinazie door de muffins verwerkt). Zelf frankfurters maken en roken. Zelf boter maken. Scotch eggs op meerdere manieren. Foie gras and guinea fowl toastie... en heel veel meer.
Leuk boek met ongetwijfeld heel veel weekends plezier.... De hele dag in de keuken met de oven op 240 en kneden en bakken! En trots zijn op de mooie dingen die je hebt gemaakt! Zie je jezelf al zitten met je zelfgemaakte brood en zelfgemaakte boter? Kopen dit boek!





Geen opmerkingen:

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!