maandag 18 januari 2010

Pannacotta!


Enkele weken geleden kwamen Rosine en Geert eten. Vooraf maakte ik een tarte tatin van zongedroogde tomaat met balsamicostroop met rucola. Als hoofdgerecht gebakken parelhoen met gerookte knoflook-madeirasaus (recept plaats ik later). Daarna kaas en als nagerecht pannacotta met caramelsaus. Het pannacotta recept is met rum, maar er kan ook andere drank worden gebruikt. Ik maak hem ook wel eens met limoncello. Deze keer heb ik er caramelsaus bij gemaakt met gezouten Franse boter.


Ingrediënten
2 Blaadjes gelatine
0,5 dl Melk
60 gr Suiker
1 Vanille stokje (geschraapt)
1 Citroen (zest)
15 ml Rum
225 ml Room

Bereiding
-Gelatine weken in de melk
-125 ml room, suiker, vanillestokje en citroenzestes verhitten
-100 ml slagroom opslaan
-Bij de warme room de gelatine(+melk) en rum mengen tot gelatine opgelost is.
-Roommengsel af laten koelen op een bak met ijswater (af en toe roeren) tot mengsel 'hangt' (yoghurtdikte)
-Mengen met geslagen room en kopjes vullen en in ijskast zetten. Kopjes eerst met water omspoelen.
-Lossen door onderkant kopjes onder hete kraan te houden. Serveren met saus naar keuze.

Geen opmerkingen:

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!