zondag 3 februari 2008

Koken met kerst 2007

Tja, het is al weer even geleden dat ik deze gerechten gemaakt heb... ook een tijdje geen tijd/ zin gehad om mijn blog bij te werken. Maar goed, nu me er toe gezet en dan heb ik er ook weer veel zin in. Hieronder een overzicht van enkele gerechten die ik met kerst gemaakt heb.

Op 23 december kerstdiner in Voorburg bij en met vrienden. Normaal vieren we elk jaar kerstavond met elkaar, maar omdat het met tien man soms lastig plannen is nu een paar dagen eerder.
Dit jaar waren we uiteindelijk overigens met acht. Met de mannen al om tien uur afgesproken in Voorburg om boodschappen te doen, daarna de hele dag koken, waarna de dames bij de borrel aanschuiven. Een avond waar ik me al lang van te voren op kan verheugen!

Voor de heren had ik als kerstcadeau voor elk een fles Christmas Port van Kopke gekocht. Een limited edition Reserve Ruby met vijf jaar houtrijping. Bij mijn vaste slijter net de vier laatste flessen op de kop getikt. Hij had er maar zes kunnen inkopen, dus een goede score!








Als eerste voorgerecht (geen foto van) een salade gemaakt met gegrilde langoustines, gebakken kwartelborst en een dressing met truffelhoning. Het tweede gerecht was een gebakken cocquille met gebakken courgette battonets en champagnesaus.





Elk jaar gaat er een kalkoen op de Weber van Werker. Onlangs is hij naar een Weberkookcursus geweest en daar had hij een mooi recept opgedaan. De kalkoen werd helemaal ingesmeerd met een mengsel van kruiden, boter, knoflook en sinasappelschil.

Ook weer wat ideeen opgedaan in de boeken van Nigella, zoals Pancetta wrapped saugages als bijgrecht. Daarnaast Roast potatoes.




De zoete aardappelpuree met marshmellows, ook van Nigella, was zeer geslaagd. Je maakt hem zoals je aardappelpuree maakt, dus stampen met melk en boter, maar dan ook met wat kaneel er door. Marshmellows er op en onder de grill. Daarnaast gebakken pastinaak met maple sirup. Als nagerecht Budino di Cioccolato gemaakt (ook van Nigella), heerlijk chocoladepuddinkjes en simpel te maken. Hiervoor enkele mooie kazen gekocht, waaronder Stilton met port en een Epoisses.

Geen opmerkingen:

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!