zondag 2 september 2007

Eten: zaterdag 1 september

De vakantie begint nu erg dichtbij te komen... nog een paar dagen en we zitten in Italië. Barberino Val d'Elsa om precies te zijn. De laatste maanden zat ik hierdoor sowieso al in mijn Italiaanse fase, maar de laatste weken helemaal!

September is begonnen en dat betekent dat de 'R' in de maand zit en de echte fruits de mer-tijd is aangebroken, maar ook dat de paddestoelentijd begint. Zaterdag een mooie pasta gemaakt die mijn vakantiebestemming en de tijd van het jaar combineert: Verse pappardelle met pancetta, porcini, marsala en salie. Ik ben dol op verse salie. De pancetta en porcini (eekhoorntjesbrood) op laag vuur uitgebakken, hierna een paar blokjes glace(1) er bij en daarna op hoog vuur afgeblust met een enorme scheut marsala. Enigszins laten inkoken, grofgehakte salie er bij, pasta er bij, parmasan er over en klaar.





Twee keer per jaar maak ik zelf glace de veau. Dit is een geconcentreerde fond, ingekookt met tomatenpuree. Glace is de basis voor bijna alle bruine sauzen en wordt getrokken van gebruneerde kalfsbotten. Toen ik nog in de keuken stond werd er elke week wel een ketel glace opgezet. Alle afsnijdsels kon je er in kwijt en zo kreeg je een krachtig en smaakvol eindproduct.
Ik vries de glace thuis altijd in in ijsblokzakjes en stop de ijsklontjes vervolgens in een plastic bak in de vriezer. Zo kan ik altijd een handje pakken als ik het nodig vind om wat extra smaak aan bepaalde gerechten mee te geven. De volgende keer dat ik het maak zal ik wat meer foto's maken en een stukje schrijven.

Geen opmerkingen:

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!