maandag 14 januari 2013

Boek: Heston Blumenthal Thuis

Titel: Thuis
Auteurs: Heston Blumenthal

Uitgeverij: Karakter Uitgevers
ISBN: 978-90-452-0066-8
Taal: NL

Pagina's: 408

In een stukje half december noemde ik dit boek al aléén van mijn top-3 boeken van het afgelopen jaar. Ondertussen is duidelijk geworden (gisteren) dat dit boek daadwerkelijk boek van het jaar is geworden in de categorie 'chefs'. Zo zie je maar dat ik niet zomaar wat schrijf... ik heb er ook nog kijk op!

Een beetje oneerbiedig, maar Heston Blumenthal is voor mij een beetje als het Tiki-taka voetbal van FC Barcelona. Ontzettend knap allemaal en in het begin leuk om naar te kijken, maar op een gegeven moment zo over de top dat het gaat vervelen. Daarom ben ik zo blij met dit nieuwe boek!
Na The Fat Duck Cookbook en Heston's Fantatical Feasts is dit weer een boek waar je zonder in het bezit te zijn van een compleet ingericht lab mee aan de slag kan. Het boek bestaat uit 408 pagina's met recepten van zijn restaurant The Fat Duck (***), maar dan aangepast voor thuis. Het leuke is dat er zonder al die apparatuur nog genoeg magie over blijft, door de mooie combinaties, de keuze van de ingrediënten en de presentatie. 
Zonder de andere gerechten tekort te doen zijn voor mij enkele hoogtepunten:
- Wentelteefjes met bacon & eggs-ijs (een Fat Duck klassieker)
- Zelf knettersuiker maken
- Speltrisotto met rode biet
- Op thee grookte zalm
- Zeebaars met vanilleboter
- Coquilletartaar met saus van witte chocolade
- Roken met houtmot, thee en hooi
- Gazpacho van rode kool met mosterijs. Ziet er spectaculair uit! Ga ik snel maken.

Dit boek staat garant voor inspiratie en vele uren plezier in de keuken.
Enkele recepten hier...

Geen opmerkingen:

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!