donderdag 8 maart 2012

Bioproducten... het oog wil ook wat!

De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor smaak en koken en voor pure, eerlijke producten. Ook vinden steeds meer mensen het belangerijk dat we verantwoord omgaan met aard, mens en dier. Toch wil het met de verkoop van biologische producten nog niet zo vlotten. Prijs wordt hier vaak genoemd als een bottleneck, maar uitstraling speelt denk ik ook een grote rol.
Het valt me altijd enorm op als ik in biologische (land) winkels zoals bij de Olmenhorst of Boerderij het Geertje kom... De verpakking van de producten ziet er niet uit! Gedateerd en onaantrekkelijk. Mijn aardrijkskunde lerares van middelbare school (met zelfgehaakte vesten en vilten laarzen) had dit in haar kast kunnen hebben.

Nou zijn er de laatste jaren veel mooie initiatieven op dit gebied met winkels als Marqt en Landmarkt en webwinkels als OKVlees, die snappen dat je mensen moet verleiden om de juiste keuze te maken... Dat gaat ze tot nu toe zeer goed af, maar er is nog veel te doen.

Kijk hier maar eens, dan zakt de moed je in de schoenen... Nu zullen er veel mensen zijn wiens haren recht overeind gaan staan bij het lezen van dit stukje. Het moet immers om de eerlijke producten gaan en niet om de marketing en het grote geld. Helemaal waar, maar als biologische industrie wat extra moeite doet, kunnen ze volgens mij een veel grotere groep bereiken.

1 opmerking:

Arjan Tupan zei

Je hebt helemaal gelijk, Maarten! Er zijn vele factoren, en marketing is er zeker 1 van. Het succes van WholeFoods in de VS is een goed voorbeeld van hoe het kan.

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!