maandag 6 juli 2009

Citroen-kersen Cheesecake

Een paar weken geleden had ik in Leiden een pre-huwelijkdiner voor mijn zwager en zijn verloofde. Het was een mooie warme avond, waarop we eerst zijn gaan varen door de grachten. Daarna diner bij mijn andere zwager (van het worsten maken) thuis in het centrum van Leiden. Met hem had ik afgesproken dat ik het nagerecht zou verzorgen. Aangezien we het kookthema 'Italiaans' zouden houden en ik net Limoncello gemaakt had, heb ik besloten om daar wat mee te doen: een cheesecake met Limoncello!

Normaal gesproken maak je een cheesecakebodem met digestives of soms met bastognekoek, maar gezien het thema ben ik aan de slag gegaan met Italiaanse amandelkoekjes, Cantuccini.
Voor de roomkaas hem ik Philidelphia gebruikt, maar je kan ook -met aanpassing van receptuur- bijvoorbeeld Ricotta gebruiken.


Recept

Bodem
175 gr Cantuccini
35 gr Suiker
50 gr Boter (gesmolten)

Vulling
750 gr Verse roomkaas
65 gr Suiker
35 ml Limoncello
1 eetlepen Citroenrasp
Het sap van twee citroenen
Het merg van één vanillestokje
3 eieren
1 eiwit

Topping
1 grote pot kersen op siroop (+/- 400gr)
Scheut rode wijn
Scheut Amaretto
Maïzena
Water


Bereidingswijze
Bodem
Kruimel de koekjes in de keukenmachine -of met de hand- en voeg de boter en de suiker toe. Plaats dit mengsel in een ingevet bakblik, dat eventueel met bakpapier is bekleed en stamp het goed aan. Als het goed is heb je nu een egale, compacte massa op de bodem van je bakblik. Terwijl we verder gaan met de rest van het recept, zet je het bakblik in de vriezer.

Vulling
-Oven voorverwarmen op 150 graden-
Meng alle ingrediënten in een keukenmachine en draai deze op halve snelheid, tot dat je een egaal mengsel hebt. Stort dit mengsel vervolgens -op de koekjesbodem- in het bakblik dat je net uit de vriezer hebt gehaald. Klop het mengsel egaal door het bakblik zachtjes op het aanrechtblad te tikken. Zet bakblik vervolgens een uur (+/-) in de oven op 150 graden C.

Topping
Verwarm de inhoud van de pot kersen in een pan en voeg de wijn en Amaretto toe. Maak in een glas of bekertje een egaal mengsel van maïzena en water en voeg dit toe aan het mengsel in de pan. Door de verhitting en het gebruik van Maïzena zal het mengsel inbinden. Hoeveel maïzena en water je moet gebruiken gaat op gevoel. Het beste kan je het mengsel beetje voor beetje toevoegen. Als de wijn een yoghurt-achtige dikte heeft bereikt is het klaar. Of je het warm of afgekoeld bij de cheesecake wilt serveren moet je helemaal zelf weten. Het lijkt me een goed plan om het allebei even te proberen, voordat je de taart met anderen deelt!

1 opmerking:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!