zondag 28 juni 2009

Zelf Limoncello maken

Vandaag heb ik de limoncello, waar ik twee weken geleden aan begonnen ben, afgemaakt.
Na zoveel tijd in de alcohol te hebben gelegen hebben de schillen het meeste van hun kleur en geur afgegeven aan het vocht. Wat rest zijn fletse karton-achtige strookjes. Het lijkt of de foto van de schillen niet goed genomen is, maar dat is dus niet zo!
Zoals ik al zei in mijn vorige post, gebruik ik biologische citroenen, omdat hier niet een waslaag om heen zit. Hierdoor krijg je na een tijdje namelijk een laagje oranje drap op je Limoncello.
Verder gebruik ik nu ik niet meer in Utrecht woon en mijn kraanwater dus niet meer komt van de Utrechtse Heuvelrug (zeer zuiver water), maar uit de kalkrijke Haagse duinen, mineraal water om de Limoncello te maken. Anders krijg je kalkaanslag in je flessen! Als je het doet moet je het goed doen, toch?



Nodig voor 2 liter Limoncello:

- 1 liter pure alcohol (93% á 96%)
- 10 biologische citroenen
- 1,3 liter (mineraal) water
- 800 gram suiker

- Afsluitbare pot van een liter+
- Fles(sen) met totale opslagcapaciteit van twee liter



Eerst de citroenen goed wassen in lauw water. Daarna met een dunschiller of mes de schil van de citroenen halen. Probeer zo min mogelijk wit aan de schil over te houden, dit maakt de Limoncello (te) bitter. Ik 'fileer' altijd de schillen nog een keer om het laatste wit er af te halen.
Doe de schillen in een goed afsluitbare pot en overgiet met de alcohol. Vervolgens laat je het -afgesloten en wel- twee á drie weken staan op een koele en donkere plek. Probeer de pot om de dag om te schudden om het goed te laten mengen.
Na de twee weken het mengsel zeven. Als het niet kraakhelder is, filter ik de vloeistof vaak ook nog door een koffiefilter. Hierna terug in de pot en weer afsluiten.
Doe water en suiker vervolgens in een pan en laat dit inkoken tot er nog ongeveer (mag iets meer) een liter over is. Als dit afgekoeld is kan je dit suikerwater mengen met de alcohol. Nu kan je de flessen vullen en is de Limoncello klaar!
Ik laat de flessen meestal eerst nog een week of twee staan, zodat het goed kan mengen. Af en toe schudden.

Serveren uit de vriezer. Hoe kouder hoe beter. Ik heb altijd een fles Limoncello in de vriezer liggen... je weet nooit wanneer je bezoek krijgt! Met de 4 1/2 liter die ik net gemaakt heb kan ik wel weer een tijd vooruit in ieder geval.

NB: je zou ook minder citroenen kunnen gebruiken, bv vier of vijf. Ik houd zelf van een stevig geconcentreerde citroensmaak, dus zet het dik aan.

1 opmerking:

Anoniem zei

Mooi recept! Dank je

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!