donderdag 12 juni 2014

Boek: Niven Kunz - 80/20

Titel: 80/20, Uit de sterrenkeuken van een groentenfreak
Auteur: Niven Kunz

Uitgeverij: Carrera
ISBN: 978 90 488 1896 9
Taal: NL

Pagina's: 256

Schokkende cijfers laatst bij de Nationale Eettest... het percentage Nederlanders dat zich dagelijks houdt aan de aanbevolen twee ons groenten en twee stuks fruit is kleiner dan 10%!!!

Een paar dagen later kreeg ik dit mooie boek, van de 33 jarige sterrenkok Niven Kunz in de bus, waaruit blijkt dat dit bovenstaande zeker niet aan hem kan liggen! Kunz houdt er een heldere filosofie op na, waarbij 80/20 staat voor 80% groenten en 20% vlees of vis. Dit is niet alleen beter, maar hij vindt het ook nog het mooiste om met groenten te werken. Deze verdeelsleutel is bij Kunz ook toe te passen op de verhouding lokale producten/van verder weg en biologisch/gangbaar. Zijn groenten haalt hij uit zijn "achtertuin", namelijk het Westland, Midden-Delftland en het Groene Hart.

Resultaat is een prachtig boek met 70 mooie gerechten, ingedeeld in 100% Groenten, 80% Groenten/20% Vlees, 80% Groenten/20% Vis, Schaal-of Schelp, 100% Desserts en 100% Vocktails. Het laatste laat zich gemakkelijk raden: vegetable cocktails natuurlijk!

Ik vind het een fijn en origineel boek, waar ik zeker af en toe wat uit zal maken. Mijn eigen keuken is altijd erg vlees/vis-gericht, dus het kan zeker geen kwaad om daar wat variatie in aan te brengen. Het boek past wat mij betreft in een bredere trend, waarbij gezonder en gevarieerder eten uit de suffe sfeer wordt getrokken. Naast Kunz bewijzen o.a. Restaurant de Kas, Yotam Ottolenghi en winkels als Marqt en Landmarkt dit al langer: Form Equals Matter!!!


Hier wat bewegend beeld van Niven Kunz, waar hij verteld over zijn visie en zijn keuken en hier een vind je zijn pagina, waar je ook al wat recepten op kan vinden. De vocktail komkommer en hangop, bijvoorbeeld.





Geen opmerkingen:

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!