woensdag 10 november 2010

De beste Wijn-Apps voor je Iphone (2)

Bedankt voor alle leuke reacties op het artikel over de wijn-apps voor de Iphone! Ik heb ook een aantal suggesties gekregen van mensen.

- Of ik ook zo'n overzicht voor Android kan maken? Antwoord: "Stuur me een Android-telefoon en ik zal het voor je regelen!"

- Of ik Cuno 2010 van Cuno van 't Hoff en De Supermarktwijngids van Nicolaas Klei vergeten was?
Een goede vraag! De eerste heb ik bewust niet opgenomen. Ik vind hem leuk, maar niet genoeg toevoegen vergeleken bij andere apps. De tweede, De Supermarktwijngids, was op het moment dat ik mijn artikel schreef niet te downloaden in Itunes. Wat bleek? Er kon elk moment een nieuwe versie uitkomen, waardoor de oude versie uit Itunes was verwijderd. Nu hij er is mag hij niet ontbreken in mijn overzicht!
 
  
Naam: Supermarktwijngids 2011
Prijs: 7,99
Omvang 1,4 MB
Taal: Nederlands
 
Jep, hij is er weer...de derde Supermarktwijngids op rij die ik van Nicolaas Klei heb gedownload, de digitale versie van het jaarlijkse naslagwerk van Klei.
Ook dit jaar weer volgens het vertrouwde concept. Een 26-tal supermarkten en winkels wordt tegen het licht gehouden. Denk aan Albert Heyn, Jumbo, Hema, Gall&Gall, etc.
De interface is fijn gemaakt en je went er makkelijk aan. Er is per winkel een tabje met 'topwijnen', onderverdeeld in wit, rosé en rood en hieronder vind je per kleur de beste vijf volgens Klei.
Verder is er een tabje 'prijs' met een rangschikking van laag naar hoog, een tabje 'land' voor het zoeken per...eh...land. Verder een zoekfunctie en de mogelijkheid om favorieten op te slaan. Deze functie kwam er vorig jaar voor het eerst in.
Er kan aan de wijnen een maximaal van vijf glaasjes worden toebedeeld (waar vijf uiteraard het hoogste is) en de wijnen met een acceptabele prijs/kwaliteitverhouding krijgen het stempel omfietswijn.
Wat de gids echt heel leuk maakt is de fantastische proza waarmee Klei de verschillende wijnen bespreekt. Vaak kort en bondig, soms geen touw aan vast te knopen, soms ontroerend, vaak geestig. Aangezien het overgrote deel van Nederland zijn wijn koopt in supermarkt en Gall&Gall is dit een retehandig gidsje en met 3016 geproefde en besproken wijnen een echte aanrader! Leuk voor in de schoen, surprise of onder de boom.
    
"Bij La Battistina Gavi 2009 (uit PIEMONTE, Cuno!):
Gavi is vermaard, maar niemand weet precies waarom, al kan menig kenner er verlekkerd over monkelen – ‘Aaah, gavi...’. Misschien zit de roem er domweg in dat gavi het zeldzame wit is tussen de het wereldberoemde rood van Piemonte, de barolo’s en barbaresco’s? In de barre werkelijkheid blijkt veel gavi wat onbestemd wit voor een prijs waar je ook goede chablis voor had kunnen kopen. Het kan ook anders: slank en sympathiek, zachtfruitig en lichtkruidig, helder, elegant, verfijnd. En voor gavibegrippen schappelijk van prijs, al vind ik ’m net iets te duur voor onverwijld omfietsadvies. Maar mocht u nou eens monkelend kennersvolk over de vloer krijgen, schenk ze deze. En als ze dan na een kwartier nog niet geraden hebben wat ze drinken, zegt u: ‘Dit is nou gavi, waar je het zo vaak over hebt.’  

Bij Wolfberger Gewurztraminer 2009
Met wijnen, lieve cursisten, zit het zo: ’t zijn net mensen. Je hebt er die echt niet deugen, dus met een grote loden kogel aan hun enkel plantsoenen moeten aanharken respectievelijk door de plee worden getrokken. Je hebt de uitgelezen elite, waar menigeen naar opkijkt zonder te bedenken dat poeha zelden gezellig of lekker is, en je hebt de grote groep van doorsneesukkels die een flesje Chenet kopen omdat ze daar een keer van hebben gehoord. En omdat het net als zijzelf altijd heel voorspelbaar hetzelfde is, en dat is wel zo veilig, want je weet wat je hebt maar niet wat je krijgt, zegt u nou zelf, toch, niet dan? Toch, soms, dromen zulke mensen stiekem ook wel eens van stoute dingen. Niet van wat niet deugt, want dat is echt eng, maar van verboden weelde, zoals daar is de buurvrouw die haar lippen zo rood stift, en deze gewurztraminer, vol rijp fruit, geurend naar een rozentuin, dik en zacht en verleidelijk als buurvrouws decolleté en met een zweem van zoet, wijn waarvan je weet dat het niet mag zoiets ordinair lekkers, maar vooruit, één keer in je leven moet je toch het burgermansbestaan ontstijgen, ook al is het in de verkeerde richting? Doe maar dus."
Nu nog wachten tot de Grote Hamersma 2011 op Iphone uitkomt en jullie krijgen weer een update!!!

Geen opmerkingen:

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!