zondag 3 februari 2008

Koken met kerst 2007 (2)

Met kerstavond waren Claar en ik met z'n tweeën thuis. Julie was er natuurlijk ook maar had haar kerstdiner wat eerder dan wij.
Ik had verse kreeft en langoustines gekocht en een mand platte Zeeuwse oesters. Fruit de Mer-avond, dus, met sjalottenazijn en zelfgemaakte mayonaise. Zijn we dol op! Verder nog wat mooie kaasjes gekocht bij de groothandel.














Op 1e kerstdag waren we bij mijn schoonouders, waar ik het maken van een voorgerecht op me genomen had. Ik had besloten om er twee voorgerechten van te maken.
Het eerste voorgerecht was 'Eend op vier manieren':
(1) Een in rode port gewelde ontpitte pruim gevuld met eendelever. Deze kort in een hete oven gestopt, zodat je lever warm en zacht wordt.
(2) Gegrild vijgenbrood met uiencompote en gerookte eendenborst en vijgen.
(3) Creme Brulée van eendenlever in een borrelglas.
(4) Amusespoon met krokante ontbijtkoek met rauwe eendenlever. De ontbijtkoek heb ik in flinterdunnen plakjes gesneden en heel, heel langzaam gedroogd in een oven van 50 graden C.

Het tweede voorgerecht was Gebakken kalfzwezerik met tarte tatin van stoofpeer en boerenkoolsoep. Een gerecht dat ik speciaal voor kerst bedacht had.
Over de presentatie ben ik niet geheel tevreden. Ziet er een beetje rommelig uit. De smaak, daarentegen was volgens plan. Zeer goed gelukt.
Op de reguliere manier boerenkool gemaakt met boerenkool, aardappels, melk, boter en spekjes. Daarna in de Magimix fijn gemalen en op smaak gebracht met kalfsbouillon (die ik nog ingevroren had) en creme fraiche. Voor de tarte tatin eerst stoofperen gemaakt met rode wijn, vanille, kaneel en steranijs. Hierna de peren laten afkoelen en in dunne plakken gesneden. Bladerdeegrondjes uitgestoken en afgebakken in de oven. De zwezerik gepocheerd, daarna door de bloem en gebakken.

Op tweede kerst dag (en de dagen erna) had ik griep, dus daar heb ik niets van meegekregen. Helaas.

1 opmerking:

Anoniem zei

veel geleerd

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!